Istanbul & Antayla

26 januari 2014 - Antalya, Turkije

Goodbye Romania!, Turkey here we come. In Roemenië hebben we 3 prachtige zonnige dagen gehad. Met dit zonnetje oogde de stad minder communistisch...  want alles is massaal, grijs en in duidelijke kaders gedeeld. De stad missen : Nee, niet echt. Alleen als dierenvrienden :-)gaan we de oude sjieke dames missen met bontjas/ bontmuts. Het zijn allemaal levende schilderijen die rondlopen. Vooral Esther's favoriet.

De trein naar Istanbul begint goed en luxe. We hebben een coupe voor ons zelf. Wacht.., een paar stappen verder. Het toilet toch wat minder luxe..., er zit een mooi gat in de grond van de trein ipv een pot. Ach gelukkig zijn we voorzien van alle clean stuff

( handgel/ soft feeling wet wipes en flessen vol met alcohol - lang-leve- jeroen - en - ik - samen.).

Istanbul., een stad die in het midden van 2 continenten ligt. We arriveren met wat vertraging in de stad. Midden in de nacht zijn we door verschillende mannetjes wakker gemaakt. Dan weer voor ticket controle, paspoortcontrole, een visum kopen. Jeroen en ik kunnen ervan genieten. De logica is zo niet -logica.

De vertraging hebben we door de maffia :-) Iedereen die wel eens in een ver land een taxi heeft genomen, herkent het begrip de taxi maffia. Deze familie die vergelijkenis heeft met de oriflamme broeders proberen je op elke manier onderdruk te zetten, met veel lichamelijke taak te provoceren of je zelfs met emotionele woorden te overtuigen dat de rit toch echt veel duurder is dan je leest in je lonely planet en dat de meter helaas stuk is ( als er één inzit). Aan het einde van de rit betaal je met een te groot van waarde brief geld en ze hebben geen wisselgeld. Als je dit niet bekend voorkomt, succes en veel leer plezier bij het aanpakken van dit fenomeen.

Wij als twee blanke toeristen zijn geliefde prooien bij binnenkomst van zo'n busterminal. Als uitgedorste muggen vliegen ze op je af. Blijkbaar weten ze ook al waar we heen gaan, want ze roepen verschillende bestemmingen al tegemoet. Probeer hier geen aandacht aan te besteden en loop rustig door onder een koele glimlach. Wacht even tot ze een nieuwe prooi hebben en ga dan rustig een kantoortje binnen van een busbedrijf. Vaak staat op het raam alle bestemmingen dus dan weet je of ze inderdaad naar de in jouw hoofd exotische plek gaan. Nu komt het leuke deel. Ten eerste is er nog plek voor vandaag en zo ja, quanta kosta? Reken erop dat je altijd een special price krijgt. Vaak in negatieve zin, dat wel, daarnaast rijden ze hier in in Turkije vaak in de nacht. Slapen in een bus is niet echt geweldig dus wij reizen liever overdag. Het nadeel daarnaast is dat ze niet vaak overdag rijden.. die wel eens in een ver land een taxi heeft genomen, herkent het begrip de taximafia.

Onze slaapplaats in Istanbul  is boven een volle Turkse huiskamer. Voor de deur staan zeker 10 paar schoenen/slippers. De geuren uit de keuken komen ons tegemoet. Boven de volle huiskamer slapen we met alle luxe.., we hebben zelfs een flatscreen

In de kamer. De douche is een water paradijs ( onze vorige verblijfplaats in Boekarest daar was de douche 1 grote ramp. Zelfs zo erg dat ik minimaal ging.., en echt geloof me dat zegt veel over de douche). Boven de volle huiskamer zijn wij niet de enige gasten. Er zitten maar liefst 5 luxe kamers. Beneden wonen ze echter met zijn 10-en. Jeroen en ik denken dat ze sparen voor een reis naar Mekka. Vriendelijk zijn ze ten top. Elke keer als je iets vraagt krijg je iets lekkers mee.

De volgende dag zijn we het wat warme Istanbul ingedoken. Heerlijk om wat lagen kleding  minder te dragen. Wat een moderne en vooral grote stad is dit. Er wonen in totaal 13 miljoen mensen. Als je om je heen kijkt zijn overal moskeeën. Overal springen de 2 hoge pilaren eruit..., tja net als in mijn Utregse wijk Lombok. Die moskee die daarnet is gebouwd is er echt niks bij. In de blauwe moskee zijn we binnen geweest. Netjes de schoenen uit en een hoofddoek op mijn hoofd. Wat was dit allemachtig mooi van binnen, en groot. Hier kan massaal gebeden worden.  In Istanbul hebben we een hoop gezien...van musea, moskeeën, bazaars, boottocht. Ons volgende avontuur wordt Antayla en een aantal dagen hiken, The lycian way.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Asziz:
    26 januari 2014
    Wow!! Wat een fantastisch en geestig verhaal! Wat schrijven jullie heerlijk! Het voelt, al lezende, alsof ik weer bij ben! Ben een grote fan, keep on writing babes! Teveel betalen aan de taxi klinkt bekend. Misschien van tevoren prijs afspreken of, na uit te zoeken hoeveel je geplande reis waard is, zorgen dat je dat gepast hebt, aan het einde van de rit betalen en direct uitstappen zou kunnen helpen. Hebben wij ook eens gedaan zo Es. Maarja, als je het kunt missen is het de moeite misschien niet waard. O, kunnen jullie Georges toevoegen aan de mailinglijst? Die is ook gek op jullie verhalen. Je kunt echt merken aan hoe jullie de reis ervaren dat je langzaam reist. De tijd neemt om te observeren en meemaakt hoe t daar werkt. Zoveel leuker dan in t vliegtuig stappen naar n exotische bestemming en dan verbaasd zijn over de cultuurschok! :) Ik ben onwijs geïnspireerd. Ik hoop dat jullie je net zo rijk voelen als ik denk, en onwijs van de reis en elkaar genieten. Ik hou zoveel van jullie. Es, je bent m'n zussie, en Jeroen, ik ben zo blij dat je Es met al haar vreemde kronkels ziet zoals ze is, en liefhebt. En dat Esziz onbaatzuchtiger dan ooit tevoren van jou houdt! Echt heel fijn om bij te mogen zijn. Nogmaals; ik hou van jullie. Lieve lieve mensen! Hele dikke zoen en knuffel voor jullie saampjes!
  2. Marina:
    26 januari 2014
    Hoi ester en Jeroen. Wat een belevenisen allemaal. Zo te lezen vervelen jullie je zeker niet en maken genoeg mee. Leuk om jullie reis te kunnen volgen op deze manier. Wat een avontuur. Op naar de volgende bestemming, op naar het volgend avontuur. Lekker genieten van al die verschillende culturen. Veel plezier en tot het volgende verhaal. Liefs Marina.
  3. Sue:
    26 januari 2014
    Hoi Lieverds, die taxi maffia ken ik zeker. In Marokko was het ook super erg. Zijn jullie ook in het Aziatische deel van Istanbul geweest? Jullie gaan bijna 'het bekende' westerlijk halfrond verlaten voor Iran. Ben heel benieuwd hoe jullie dat gaan ervaren. Gelukkig hebben jullie veel ervaren uit Lombok. Kan me voorstellen dat Esther veel wilde kopen in Turkey; al die mooie theekopjes, mozaiek en tierelatijntjes. Dikke knuffel, Sue
  4. Hanneke en Frans:
    26 januari 2014
    Geweldig mooie foto's en een leuk verhaal. In Roemenië is er blijkbaar nog niet veel veranderd in ruim 10 jaar tijd, want zo lang is het geleden dat wij er geweest zijn. Turkije is dan wel een weldaad, met mensen die niet door een communistisch regime onderdrukt zijn geweest. Veel reisplezier en we lezen met genoegen jullie verhalen.
    Liefs,
    Frans en Hanneke
  5. Inge:
    26 januari 2014
    oooh!! zeker weten erg leuk te lezen. grappige herkenning ook. veeeeeel plezier verder, en succes ook met de uitmelkers en afzetters! ;-)
    inge
  6. Marian:
    27 januari 2014
    Even een reactie van Joke die toch ook eg benieuwd is: ze heeft de foto's gezien, het verslag gelezen en ze wenst jullie heel veel reisgenot en plezier! Veel groetjes van haar en tot over een tijdje!
  7. F achterberg:
    28 januari 2014
    Prachtig verhaal ben erg verkouden en hoest erg veel liefs van mij Frans
  8. Gerard:
    1 februari 2014
    Zo reizigers, jullie zijn goed op pad, maar niet te krenterig en te gierig, zeg! Mensen hebben al zo veel (voor)oordelen over de Nederlanders. Als jullie daar nu eens verandering in brengen en Gewoon het dubbele betalen en als je geld eerder op is dan gepland, kom je toch gewoon eerder terug :-)))) Is er in Antalya wat te duiken, Jeroen? Veel plezier daar.
  9. Maarten:
    7 februari 2014
    Mooie avonturen! Wel nieuwsgierig naar een foto van de 'levende schilderijen', de sjieke oude dames..... Geniet ervan!
  10. Dick Mulder:
    9 februari 2014
    Dag Jeroen, Esther.
    Leuk om te lezen, heb zelf weinig ervaring met taxi-maffia, kan me er wel iets bij voorstellen.
    Zal je tips gebruiken, volgende week in Marokko!

Succes met verdere reis, blijf je verbazen en genieten!
    Dick