eerste stuk door het Oostblok

13 januari 2014 - Bucharest, Roemenië

Tien uur in een nachttrein van Utrecht naar München, zeven uur in een trein verder naar Budapest. Wat is reizen in een trein toch een ontspannende, mooi, anders, klein, soms te warme manier van reizen :-) De troost die we hadden was een sixpack bier, teveel eten en een beetje wifi. Het echte reis gevoel moet nog komen. Gelukkig zijn alle spanningen eraf, er is geen weg meer terug. We gaan 5 maanden op ontdekkingstocht door verschillende landen. Ook de eerste oh`ja zijn er al: heeft Hongarije wel de euro? Die moeten we dus een paar wisselen. Dat wordt weer lekker schools omrekenen.

In de eerste treinrit die we hadden waren we bijna verplicht om gelijk te gaan liggen. Voor velen natuurlijk geen probleem maar om 21.00 dat al te doen? Gelukkig in een tussen coupe hebben we lekker als een stelletje hippies kunnen zitten op de grond. 6 blikken bier van vrouw Asziz...., wat waren we blij. Na een aantal uren zijn we toch maar plat gaan liggen. In een smal kamertje met 6 bedden. Gelukkig met 1 andere reiziger. Na wat woelen en zweten hebben we beiden wat kleine uurtjes geslapen.

Piepende wielen, verschillende mensen die komen en gaan, ieder met zijn eigen verhaal.

De nacht ingaan en weer meegaan met de Duitse spits, landschappen die veranderen van laag naar bergen op de achtergrond. Van een heldere zonneschijn tot grijze dek-laag.

Mensen die hun rust zoeken of juist een warm gezelschap met een blikje bier. Reizen met de trein is een zintuiglijke ervaring apart. De geuren, de geluiden en het kijken om je heen. Het meest mooie vind ik ook dat de komende maanden alles nieuw is om je heen. Niks wordt vertrouwd...... het vertrouwde is thuis pas. Behalve dat ze ook in het buitenland vertraging kennen. De treinreis is echt geweldig, in de nacht twee keer paspoort controle, beetje zoals vroeger, en je hebt geen idee waar je bent. Allemaal schimmen in het donker van grote industriegebieden en oude huizen direct langs de spoorlijn.

De treinreis naar Roemenië was wel zeer gezellig, je moet het treffen. We hadden gezelschap van een jong stel die ook nog is ontzettend goed Engels spraken., meteen de stroopwafels en drop gevoerd en direct vrienden gemaakt. De volgende dag zouden ze ons meenemen op roadtrip door de stad Boekarest. Daarna mochten we thuis bij hun gaan eten, Roemeense stijl.

De volgende dag stonden ze netjes op tijd klaar en hebben ze ons echt de hele dag op sleeptouw genomen door de stad. Wat op het eerste opzicht een saaie stad leek, hebben ze ons een hele mooie indruk gegeven.

Het recept van het Roemeense stel: Men neemt een ei, half gekookt, dan een dik plak soort van feta kaas ( alleen dan van een schaap) en dat mixen met polenta. De wijn die hierbij hoort is palinka, een 40% drankje gemaakt van pruimen. Gezelligheid gegarandeerd en voor mij nog een paar goede worsten gemaakt. Wat een gastvrijheid van wildvreemde mensen.

Morgen laatste dagje van dit gekke Oostblok land met grijze gebouwen en weer een andere munteenheid, daarna gaan we verder naar Istanbul. Kijken of we een paar leuke Turken kunnen vinden die ons van alles willen laten zien. Dit moet lukken met Esther 's kennis als Lombokker.

Tot het volgende verhaal, wacht in spanning af want dat doen wij ook :)

Esziz en jeronimo

PS voor de kenners, dit is grotendeels geschreven door Jeroen, vandaar geen samenhang, zinsbouw en spelfouten, gewoon om een verkeerd beeld van Esther niet te maken.

1. Tommie Mertens:
    13 januari 2014
    Begint goed, bier en wijn!!! Wat wil je nog meer?!
  2. Frank:
    13 januari 2014
    Juist mooi geschreven! Ik zat bij jullie op de vloer in een trein hoor! Fantastisch. Geniet van jullie mooie reis en kom maar op met de verhalen!
  3. Erin:
    13 januari 2014
    Leuk geschreven! Klinkt als een goed begin! Kus!
  4. Heleen:
    13 januari 2014
    Leuk verhaal Jeronimo! Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen.
    Enjoy!
  5. Gerard:
    13 januari 2014
    Goede start dushies, leuke tekst. Je krijgt snel een beeld van de sfeer. Veel plezier met het volgende stuk.
  6. F achterberg:
    13 januari 2014
    Dit wordt een reis om nooit te vergeten liefs Frans
  7. Sue:
    13 januari 2014
    Lieve Ziz en Jeroen, wat heerlijk om jullie verhalen te volgen. Ik kan me nog een trein reis dwars door Marokko herineren en dat was een gezellige chaos. Geniet van de spontaniteit van iedereen die je gaat tegenkomen en laat je verrassen. Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal.
  8. Thijs:
    14 januari 2014
    Valt niet tegen kerel. Volgens mij lopen jullie al een aantal weken voor op het gunstigste reisschema.
    't Is maar goed dat Esther erbij is;-)

Geniet ervan!
  9. Asziz:
    15 januari 2014
    Ha lieverds! Wat n goed verhaal! Houden jullie n klein notitieboekje bij waarin je alle kleine opmerkelijke dingen even in steekwoord noteert? leuk dat jullie zo gedetailleerd beschrijven. Dagboekstijl. Like that. Lief dagboek, ga zo even opzoeken wat polenta ook alweer is. Vreemd maal, ik zag op de foto vooral die enorme hoeveelheid gekookte eieren. Houdt je wel warm 'snachts. Onder de dekens. En zo kun je elkaar nog eens verrassen met n intiem luchtje. ;)
    Erg leuk om jullie te volgen. Zie op de kaart dat jullie al in Istanbul zijn. Gaan jullie nog naar Libanon trouwens? Ligt onder turkije toch? Schijnt qua sfeer nogal af te wijken van de meeste landen in die regio. Veel vrijer.
    Benieuwd naar t volgende verhaal.

Superdikke kus, en heel veel liefs!
  10. Maarten:
    15 januari 2014
    Goed bezig! Nu nog ff die lonely planet en regelzin van Esther dumpen en dan echt 'verdwalen' ;-) Geniet ervan!
  11. Viktoria spans:
    16 januari 2014
    Wat een leuk verslag! Veel plezier in mijn lievelingsstad Istanbul.
    Groet, Viktoria
  12. Rita:
    19 januari 2014
    Oh ja, leuk! Palinka dat heb ik thuis ook nog staan van de week nog een slokje van genomen. Daar word je wel warm van van binnen.
  13. Lambertine Schoemaker:
    26 januari 2014
    Jeroen en Esther, Marian stuurde mij jullie adres door en op een grijze zondag het maar eens geopend. Zo te lezen kan het begin al niet meer stuk en als dat de rest van jullie reis inzet, zal het een rijke ervaring worden met medemensen die je misschien maar een keer in je leven ontmoet op een bijzondere manier. Reizen kan verslavend zijn op die manier! Nog veel ervaringen gewenst, groet Lambertine.
  14. Viktoria spans:
    26 januari 2014
    Wat een fantastische reis. Kalkan is beeldschoon en daar ben ik vaak geweest. Ben benieuwd naar het vervolg. Groet, Viktoria
  15. Mathijs:
    26 januari 2014
    Mooie verhalen, keep up the good work! Istanbul schijnt echt giga te zijn, veel plezier daar. Ik lag helemaal in een scheur bij die ps ;)